BOOK REVIEW: Scott A. Snyder (ed.), Kyung-Ae Park (ed.), North Korea’s Foreign Policy: The Kim Jong-un Regime in a Hostile World, Londra, Rowman & Littlefield Publishers, 2022

În momentul în care Kim Jong-un și-a asumat conducerea Coreei de Nord după moartea tatălui său în decembrie 2011, mulți observatori se întrebau cum ar putea un tânăr, care se pregătise de doar trei ani să-i succeadă lui Kim Jong-il, să-și consolideze puterea în plan intern, să îndrepte țara spre obiectivul său autoproclamat de a face o „națiune puternică și prosperă” și să reprezinte eficient Coreea de Nord pe plan internațional. Dar îndoielile privind autoritatea sa au dispărut rapid după ce Kim i-a eliminat pe toți cei care puteau constitui o provocare la adresa puterii sale, a subordonat autorității sale partidul, armata, serviciile de securitate și guvernul, și a recunoscut Partidul Muncii din Coreea drept principalul mecanism instituțional de guvernare.

Încercând să evalueze sursele comportamentului din plan extern al regimului de la Phenian, Scott A. Snyder și Kyung-Ae Park aduc în atenție studiile a unsprezece autori în volumul „North Korea’s Foreign Policy: The Kim Jong-un Regime in a Hostile World”. Autorii specializați în istoria și politica spațiului coreean precum Andrei Lankov, Virginie Grzelczyk, Yun Sun, Justin V. Hastings, Ramon Pacheco Pardo sau Haksoon Paik examinează impactul factorilor interni asupra conturării și implementării politicii externe a lui Kim, modul în care liderul nord-coreean utilizează reuniunile la nivel înalt ca instrument prin care să-și realizeze obiectivele de politică externă și cum a răspuns comunitatea internațională la activitățile nucleare ale Coreei de Nord.

Împărțit în trei secțiuni, volumul subliniază ambițiile lui Kim Jong-un în parcursul său de a se transforma într-un lider nemilos capabil să-și apere cu hotărâre puterea. Prima parte a volumului pune accent pe tensiunile cu care s-a confruntat liderul nord-coreean în timp ce încerca să urmărească politici menite să reformeze politic și militar regimul moștenit de familia sa. A doua parte se concentrează pe alegerea lui Kim de a folosi reuniunile la nivel înalt cu liderii globali pentru obține prestigiu internațional și legitimarea propriului regim. După ce și-a consolidat puterea și a avansat rapid capabilitățile nucleare ale țării, Kim Jong-un a făcut din diplomația ofensivă un punct central al strategiei sale de politică externă, întâlnirile cu liderii din Rusia, China, Coreea de Sud și Statele Unite desfășurate în perioada martie 2018 și iunie 2019 eclipsând cu ușurință numărul de summit-uri pe care tatăl și bunicul său le-au avut cu liderii puterilor majore de-a lungul mai multor decenii. În final, partea a treia analizează cum sancțiunile impuse de comunitatea internațională ca răspuns la dezvoltarea rachetelor balistice și a încălcării drepturilor omului au influențat deciziile de politică externă ale lui Kim.

„North Korea’s Foreign Policy: The Kim Jong-un Regime in a Hostile World” realizează o analiză completă a obiectivelor politice ale lui Kim Jong-un din primul deceniu al conducerii sale și impactul acestora asupra afacerilor externe ale Coreei de Nord. Reunind studiile unor specialiști în domeniu, lucrarea e o lectură esențială pentru înțelegerea regimului autoritar al liderului nord-coreean și a politicii sale externe care tinde să amenințe pacea și securitatea internațională.

AUTOR: Ștefania T. COCOR