#GucciJackie1961 & #GucciDiana1990s: De la Jackie la Diana, o istorie a originilor și renașterea genților Gucci

În 1897, un bărbat pe nume Guccio Gucci a părăsit Florența, orașul său natal pentru a merge la Londra, unde a lucrat la hotelul Tony Savoy ca valet. Manipularea bagajelor clienților bogați de acolo i-a oferit „educația” de care avea nevoie în ceea ce privește studierea genților de voiaj din piele pentru a se întoarce în Italia și a-și produce propria linie de articole din piele destinată călătoriilor. În 1921 Guccio și-a deschis în sfârșit ușile buticului său de pe Via della Vigna Nuova din Florența, vânzând valize importate pe lângă produse realizate manual de producătorii locali. Nu a durat mult până când magazinul lui Guccio a început să aibă succes și, la scurt timp după aceea, Gucci a devenit un brand pe piață.

În anii 1950, când La Dolce Vita era în plină desfășurare, Roma și Manhattan erau orașele perfecte pentru cei care aveau un stil de viață agitat, iar Gucci era brand-ul perfect pentru acest stil.

În următoarele două decenii, Gucci a deschis magazine aproape în toate aceste locuri. Într-o zi, la avanpostul din Milano, Grace Kelly a intrat și și-a luat o eșarfă de mătase decorată cu un model floral feminin (numit Flora, care rămâne un simbol al casei până astăzi); pe un alt avanpost, Jackie Kennedy a ales o geantă „hobo” (de zi, practică).

În 1958, Gucci a lansat geanta „Fifties Constance” sau „Constance”, o geantă curbată pentru umăr în formă de sac („hobo bag”). „Constance” a fost concepută cu motivele clasice ale casei de modă Gucci, inclusiv pânza Supreme GG și banda verde-roșu-verde (care astăzi este o semnătură a brand-ului). În timp ce „Constance” a fost un model funcțional, elegant și aparent un clasic Gucci instantaneu, nu a reușit să obțină notorietatea pe care o merita la lansarea sa inițială.

Se pare că tot ce avea nevoie era de o direcție, cu puțin ajutor din partea fostei Prime Doamne Jackie Kennedy Onassis, care a intrat într-un magazin Gucci în 1964 și, plăcându-i atât de mult, a ieșit cu nu una, ci cu șase genți „Constance”.

Modelul a devenit un succes instantaneu în momentul în care a fost văzut ascuns lejer sub brațul lui Jackie. A fost un icon al vremii, geanta a devenit rapid asemănată cu aspectul elegant, dar fără efort al fostei Prime Doamne, iar pe măsură ce vânzările au devenit tot mai mari, popularitatea modelului de genți a crescut.

Modelul inițial cunoscut astăzi „Jackie 1961” a fost conceput ca o geantă unisex. Funcționalitatea și potrivirea sa practică îi permit să se încadreze pentru orice stil, o geantă fără gen, practică, șic.

Pe lângă „Jackie 1961”, o alta geantă realizată tot de casa Gucci rămasă în istorie este și modelul reeditat asociat cu imaginea lui Lady D în anii 1990.

Sinonimă cu stilul prințesei Diana de la începutul anilor ’90, geanta cu mânere din bambus semnată de brand-ul italian Gucci întruchipa spiritul liber și curajul lui Lady D de a se distanța de protocolul Casei Regale britanice. Purtată fie la întâlniri, la cumpărături sau la antrenament, geanta era un accesoriu versatil care o însoțea pe prințesa de Wales în orice ocazie.

Geanta Gucci Bamboo, popularizată de Diana, și-a făcut debutul în 1947, în Italia postbelică, o perioadă în care penuria de piele cauzată de război i-a determinat pe designeri să găsească noi materiale pentru creațiile lor. Astfel, designerul Guccio Gucci și fii săi, Aldo, Vasco și Rodolfo au venit cu ideea inovatoare de a încorpora materialul de bambus în gențile lor. Mânerele distinctive s-au dovedit a fi o alegere deosebit de bună datorită faptului că bambusul era extrem de durabil și ușor de importat din Japonia în acea perioadă.

Având parte de un interes deosebit din partea celebrităților și chiar de monarhie, geanta din bambus a devenit un succes instantaneu și un simbol al statutului încă din anii ’50 și ’60 ai secolului trecut. Printre clienții magazinului Gucci din Florența se numărau prințesa Elisabeta, înainte de ascensiunea ei pe tronul britanic, Eleanor Roosevelt și Elizabeth Taylor.

Spre deosebire de gențile obișnuite pentru care Gucci a fost atât de apreciat, brand-ul a introdus un design atemporal care a ajuns să devină o afirmație a independenței și a funcționalității modei.

SURSE PRIMARE:

  • Ramzi, Lilah, „From the Jackie to the Diana, a History of Gucci Handbags”, în Vogue, November 2, 2021, https://www.vogue.com/article/gucci-handbags;
  • „History of the bag: Gucci Jackie bag”, în l’Étoile – Vintage designer items that tell a story BLOG, January 10, 2020, https://etoile-luxuryvintage.com/blogs/the-history-of/history-of-the-bag-gucci-jackie-bag;
  • Fischer, Carina, „A bag fit for the former First Lady—the origins and revival of Gucci’s Jackie 1961”, în CoBo Social, September 9, 2020, https://www.cobosocial.com/dossiers/revival-of-gucci-jackie-1961/;
  • Hughes, Natalie, „History of the Hero: The Gucci Bamboo bag”, în Harper’s BAZAAR, 2 December 2022, https://www.harpersbazaar.com/uk/fashion/what-to-wear/a40805954/gucci-bamboo-bag/;
  • „Iconic Handbag: The Gucci Bamboo”, în The Restory Journal, https://www.the-restory.com/2018-2-1-gucci-bamboo-bag/?fbclid=IwAR1-sYYT3ehCwlgQXdqK2RBASLhYtamcdk1QUlf715My-WabB7B-8yz4gl8 .

SURSĂ FOTO: Vogue, Harper’s BAZAAR.

AUTORI: Ștefania T. COCOR, Ana A. UȚĂ