BOOK REVIEW: Susan Herbst, A Troubled Birth: The 1930s and American Public Opinion, Chicago, University of Chicago Press, 2021

În anii care au precedat Războiul Civil American, teoreticianul francez Alexis de Tocqville crease în lucrările sale un portret al opiniei publice care trebuia să fie respectată pentru înțelepciunea sa, pentru neajunsurile sale și pentru forța sa brută. Câteva decenii mai târziu, în Statele Unite, opinia publică a ajuns să se afle în centrul preocupărilor din societate prin caracterul suprinzător pe care îl deține.

Susan Herbst, profesor universitar de științe politice și președinte emerit al Universității din Connecticut, prezintă în noua sa lucrare „A Troubled Birth: The 1930s and American Public Opinion” originile conceptelor de „public” și „opinie publică” americană, concepte care oferă sprijin națiunii americane și o face vulnerabilă mișcărilor anti-democratice. Analizând prin lentilele istoriei sociale, politice și intelectuale americane, Herbst ilustrează unul dintre cele mai dramatice momente ale istoriei americane care, potrivit opiniei sale, a dat naștere opiniei publice pe care o cunoaștem astăzi: Marea Criză.

Noțiunea contemporană despre opinia publică – prin caracterul său, presupunerile pe care le avem despre ea și pericolele pe care le posedă – a fost născută în timpul Marii Crize, potrivit autoarei. În anii ’30 ai secolului trecut, dintr-o dată, natura „poporului” a părut să fie extrem de importantă pentru multe domenii și personalități din societatea americană, de la președintele Franklin D. Roosevelt și studiourile Hollywood și până la jurnaliști, lideri ai municipalităților, educatori, artiști și scriitori. Atunci, forțe multiple, destul de remarcabile, au ieșit în evidență: caracterul convingător al comunicării lui FDR, ascensiunea sondajelor profesioniste, mesajele omniprezente ale giganților industriali și ale susținătorilor săi, efectele îmbucurătoare pe care radio-ul îl avea acasă și la locul de muncă, farmecul „infotainment”-ului timpuriu și începutul fascinant al mișcărilor „self-help”. Toate aceste forțe au conturat natura opiniei publice.

Marea criză a fost, însă, și momentul în care mărcile populismului, împreună cu rasismul, anti-intelectualismul și cultura consumerismului aflată în plină dezvoltare era alimentată de noile mass-media naționale, au produs un public care a fost și rămâne mai puțin rațional și rezistent la ceea ce ar trebui să fie îndatoririle cetățenești reale.

Considerând că anii ’30 sunt cei mai importanți pentru a înțelege opinia publică americană de astăzi, Susan Herbst subliniază în lucrarea sa că opinia publică poate fi văzută doar ca un amestec dezordonat de cultură, politică și economie – pe scurt, toate lucrurile care influențează modul în care trăiesc oamenii.

 

AUTOR: Ștefania-Teodora COCOR