BOOK REVIEW: Robert Cooper, The Ambassadors: Thinking about Diplomacy from Machiavelli to Modern Times, Londra, Weidenfeld & Nicolson, 2021

Tratatele de pace n-au adus întotdeauna pacea, ci dimpotrivă, dacă ne gândim la consecințele Tratatului de la Versailles, iar negocierile între învingători au creat uneori neînțelegeri privind împărțirea prăzii. Cu toate acestea, de-a lungul istoriei, diplomația și reprezentanții acestora au rezolvat unele dintre cele mai mari probleme prin cooperare și au pus bazele unor instituții multilaterale care încearcă până astăzi să fie un bastion al democrației.

Robert Cooper, diplomat britanic, membru al Consiliului European pentru Relații Externe și autor distins cu Premiul Orwell pentru scriere politică, ilustrează în lucrarea sa „The Ambassadors: Thinking about Diplomacy from Machiavelli to Modern Times” cum istoria diplomatică e compusă din personalități puternice care au combinat gândirea sofisticată cu acțiunea diplomatică eficientă. Analizând activitatea celor mai importanți diplomați din ultimii 500 de ani, precum Machiavelli, Richelieu, Mazarin, George Kennan, Henry Kissinger sau Konrad Adenauer, Cooper crează o istorie fragmentată a diplomației, argumentând cum un om de stat care operează la locul potrivit și la momentul potrivit poate juca un rol personal decisiv în modelarea politicii externe, la fel cum un comandant militar va purta povara succesului sau eșecului pe câmpul de luptă.

Alcătuită din unsprezece capitole, cartea e asemenea unei galerii formate din portretele marilor diplomați ai istoriei care sunt protagoniștii unei „drame diplomatice”. Invitând cititorul să facă o pauză din când în când și să-și imagineaze cum s-au simțit reprezenatanții marilor state, dar și a celor mai mici precum Danemarca și Finlanda, în acele momente cheie, autorul pune în scenă evenimentele care au modelat istoria diplomatică a ultimelor secole. Marea inovație a Congresului de la Viena, oamenii care au construit sau reconstruit Vestul Europei în primele zile ale Războiului Rece, miracolul diplomatic al Germaniei și „imaginația pragmatică” a lui Jean Monnet sunt unele dintre subiectele pe care Cooper încearcă să le expună cu abilitatea sa analitică și sintetică.

Încercând să scrie nu doar despre ceea ce au făcut toate aceste personalități, ci și despre cum au făcut-o, Robert Cooper urmărește eforturile către valori liberale, instituții democratice, cooperare multilaterală și utilizarea diplomației în locul forței militare ale unor diplomați pe care nu ezită să-i numească „eroi”. „The Ambassadors: Thinking about Diplomacy from Machiavelli to Modern Times” este, astfel, o poveste a celor care s-au angajat să navigheze în lumea complicată a căutării păcii.

AUTOR: Ștefania-Teodora COCOR